Gränsen till Argentina

Efter att ha åkt från Potosi och åkt och åkt och åkt i ungefär åtta timmar kom vi till Argentinas gräns. Där fick vi stå i kö i en evighet! Så länge att jag nästan svimmade (jag gjorde det inte dock , men alla tecken var där. Men vi antar att det berodde på min förkylning, stå upp jättelänge och att jag behövde dricka mer, så oroa er inte!) när det var min tur att stämpla ut ur Bolivia. Vi stämplade in på samma ställe, bara två meter bort, och sen fick vi stå och vänta igen. (Jag satt ner.) Alla var tvungen att ta ut sina väskor och skicka igenom en bil som röntgade dem. Vi hade dock tur. Det räckte med väskorna. Andra bilar som var före oss fick skicka igenom allt(!) som var i bilen. Antar att vår reseledare pratade med dem, och det är jag glad för. Hörde såhär i efterhand att den gränsen någon gång har tagit åtta timmar att ta sig igenom! Men igenom kom vi och kunde fortsätta mot Salta!

 

När klockan var tio, halv elva stannade vi för att sova. Buschcampet var på den bästa platsen hittills. Bussen stod rakt och det fanns ställen att kissa på utan att riskera att ramla ut från ett stup! Hur bra som helst. Dock så var det jättekallt på morgonen. Alla tänkte nog att ”Nu är vi i Argentina, nu är det varmt!” men icke. Vi stannade ändå och sov på typ 3500 möh ändå, och det var inte så väldans varmt. Kanske 5 grader ungefär. Upp tidigt (klockan sex, men eftersom vi ställde om klockorna kvällen innan så var den ju i våra huvuden bara fem!) och iväg mot Salta. Vi hade planer på att stanna på något ställe på vägen men alla planer för dagen omkullkastades och vi kom fram till Salta rätt tidigt ändå, typ klockan ett. Skönt.

 

Här i Salta skulle vi egentligen bo på en camping en bit från staden, men det är lågsäsong och lite sisådär om det skulle finnas tillgång till vatten. Så Marco, reseledaren, fixade ett billigt hotell till alla oss istället. Jätteskönt. Johan och jag var helt inställda på att dela rum med Sofi och Daniel men vi råkade få det enda dubbelrummet som fanns. Knäppt. Men skönt!

 

När vi hade fått våra rum och bytt om till svalare kläder gick vi iväg för att lämna in tvätt, äta lunch och gå till ett köpcentrum. Det blev god mat och ett par flipflops till Johan, som verkligen behövdes för han gick runt i de enda skorna han hade kvar, sina kängor. Vi kollade lite i affärerna också, men alla kläder verkar vara ganska dyra och lite för stora för mig. Men jag var nog inte på något riktigt shoppinghumör ändå. Vi köpte också öl, läsk och lite godis, och vatten, till nyårsfesten som skulle komma. Det kändes som att det var jättelångt att gå tillbaka till hotellet sen, men det var nog bara för att vi inte är vana vid att det är över 30 grader varmt och att ha så mycket att bära på.

 

En vila, en dusch och sen var det nyårsmat. När vi hade ätit upp precis började det regna. Vi satt på en innergård här på hotellet ungefär så alla drog sig mot kanterna där det fanns tak.. Jag gick för att se var Johan hade tagit vägen (han hade tydligen börjat blöda näsblod) och så råkade jag också fastna här uppe på tredje våningen här där vårt rum ligger. Vi satt på en kudde utanför och kollade på åskan! Har aldrig sett det blixtra så mycket på samma gång i hela mitt liv. Jättefint! Naturens eget fyrverkeri. Till slut lyckades Daniel och Sofi också hitta upp till oss och så satt vi och myste tillsammans till tolvslaget, då alla andra gick till ett torg (och dom såg inga fyrverkerier) och vi gick upp en trappa till en terrass och vi såg hur mycket fyrverkerier som helst! Sen var det bara att sova (min favoritsäng på hela resan. Den är nog 70 eller 80 bred dock, ganska hård. Men jättemjuka lakan och inte flera kilo filtar på lakanen, bara en tunn en. Mycket mysigt).

 

Idag vaknade vi en kvart efter att frukosten hade börjat, och det var tur att vi gick ner så det blev någon. I övrigt ska det nog regna hela dagen, och eftersom det är 1 januari så är allting stängt. Så det finns ingenting att göra. Vi tänker ändå ta en sväng i staden (vi måste ju hitta någonstans att äta), och så tänkte vi sortera våra bilder lite, så det blir lättare att veta vilka vi ska visa på ”jul” när vi kommer hem.

 

Kram på er! :D

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0