Uyuni

Uyuni. Världens största saltöken. Sjukt coolt. Tänk er ett jättestort hav (stort som Skåne ungefär) täckt med is, fast isen är inte is, det är salt! Det finns små öar i saltet också, bland annat en som vi var på som är täckt med kaktusar som är flera hundra år gamla. Det har varit en stor sjö förr i tiden, som har torkat.

Vid ett annat ställe vi stannade till på såg jag en annan turist lägga sig ner på isen och slicka på den, där bilarna precis hade kört. Blä.

Och hemma klagar folk på att vägarna är saltade ;)Här kör bilarna direkt på saltet (ja inte alla förstås) och på vissa ställen i saltvatten! Det mår dom nog bra av!

Synd bara att jag inte mådde helt tiptop. Jag är genomförkyld nämligen, men det blir nog bättre i övermorgon när vi åker neråt mot Argentina och staden Salta. Vad skönt det ska bli att kunna andas ordentligt!

I alla fall, det gick att ta väldigt häftiga bilder i saltöknen, ni ska få se såsmåningom, om det går att ladda upp. Om man lägger sig ner på saltet så får man vita fläckar på kläderna  :P Tur att jag inte är så rädd om mina kläder. (Mina jeans börjar ändå gå sönder så)

Hotellet vi bodde på däremot är nog det sämsta jag ar bott på. Dock fick nog Johan och jag det bästa rummet. Man fick banka igen dörren för att den skulle gå att stänga. Vissa fick smutsiga lakan, våningsängar lutade, lysen funkade inte och toadörrar gick inte att stänga. Det var också en tjej som mådde dåligt när alla vi andra åkte ut till saltöknen. Hon blev inlåst på hotellet i sju timmar ungefär, utan vatten eller mat, och hennes dörr gick inte att låsa upp för det var trasigt. Folket som festade hade också sjukt svårt att komma in på hotellet också, så dom var utelåsta och vi var inlåsta. Känns ju sådär säkert om det skulle börja brinna eller något. Vi skulle egentligen till en tågkyrkogård också, men eftersom jag mådde så dåligt hoppade vi av vid hotellet. Det var då tjejen var inlåst och vi utelåsta. Tur att Marco (vår reseledare) också hoppade av vid hotellet, för han visste var han skulle ringa, och vi tror att han skällde ut personalen. Tveksamt om rosa bussarna någonsin kommer bo där igen..

Nu är vi i alla fall i Potosi igen, för två nätter. Får se vad vi hittar på. Försöker bli frisk tror jag! Tjosan.

Potosi

Vi är nu i världens högst belägna stad. Potosi. Om ungefär en kvart beger vi oss mot Uyuni, där världens största saltöken ligger. Efter det kommer vi tillbaka hit till Potosi för ytterligare två nätter. Sen, äntligen, åker vi neråt, bort från den höga höjden. Slippa ha svårt att andas och ont i magen, och vara yr i huvudet. Snart så! Men då kommer vi ha ett bushcamp, på pappas födelsedag tror jag. :P Då blir det varmare också.

Jobbigt att blogga från telefonen så det blir inte mer just nu. Kram på er!

God jul!

Vi sitter på ett svenskägt cafe, ägaren är en tidigare rosabussmatansvarig, och väntar på lunch. Pasta. Dricker milkshake och jordgubbsfrappes. Internet här funkar väldigt bra faktiskt. Synd att jag har väldigt ont i magen från och till bara, men det går över. Är bara i små stunder så det går nog bra.

Vi har gått omkring en sväng idag och köpt paketpapper och tejp. Så det ska slås in paket efter lunchen. Jag försöker rimma på paketet också, men det är jättesvårt! Vi ska också låna Sofi och Daniels dusch, för i vår pirrar det i fingrarna när man ska vrida på vattenkranarna. Det känns ju sådär. Så den ska vi inte använda! Ni behöver inte vara oroliga.

Ikväll blir det julbord och julklappsbyte. Hoppas det blir mysigt. Jag saknar hemma lite faktiskt, vill också öppna paket med familjen och ha snö och mörkt och mysigt. Här är det strålande sol, nästan klarblå himmel och ganska varmt ändå. Vi är ganska högt upp (3640möh tror jag) så det blir inte så jättevarmt.

Igår köpte jag nagellackborttagningsmedel, så nu försvann mitt fula nagellack. Ska måla med glittrigt sen. :)

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer, så det får vara. Men jag saknar er där hemma. Puss och kram!

La Paz

Nu är vi i La Paz, Bolivias huvudstad. Idag har vi köpt julklappar. Och fikat på ett svenskägt ställe precis bredvid hotellet (vi åt lunch där också). Hon som äger det har varit mattant på rosabussarna innan och nu bor hon här, så hon hjälper till med julmaten vi ska få imorn.

Knäppt, det är julafton imorn. Och dom enda julklapparna inom syne är julklappsbytet mellan alla på bussarna, så det blir väl inte så mycket (får kosta max 10 Bolivianos, vilket är ungefär lika mycket i svenska pengar, så det blir inte så mycket.)

Jag har bara köpt en mössa till mig själv idag, men det gör inget. Jag har ju köpt lite saker innan och det kanske blir mer för vi ska åka till ett köpcentrum alldeles strax.

God jul på er alla! :D

Copacabana - Bolivia

Igår korsade vi gränsen till Bolivia. Det här ska vara det billigaste landet på resan, och imorn åker vi till LaPaz, huvudstaden, där vi också ska fira jul. Så lite shopping här och Pia blir nöjd och glad ;) Idag har vi spenderat dagen i sängen på hotellrummet, för Johan hade feber igår och idag är han lite dålig i magen. Själv mår jag rätt bra, är bara trött.. Men det beror antagligen på att vi är så högt upp. Maten här i Copacabana har inte varit den godaste.. Men jag hoppas det blir bättre. Den är dock billig så det väger upp. Jag har förvisso ätit lasagne två gånger, och det var väl lite onödigt med tanke på att den första inte smakade någonting. Vi råkade också vakna efter klockan tio idag, då frukosten slutade serveras, så vi åt lite ordentligare frukost (jag i alla fall) på en restaurang i närheten, då var klockan typ tolv :P Vi hade möjligthet att åka ut till Isla del Sol idag, där det finns lite inkaruiner och så, men eftersom Johan mådde dåligt igår så blev det inget. Det var nog lika bra, för idag firar ungefär 50000 människor, indianer, midsolståndet (eller vad det heter, idag är alltså den längsta dagen på året) där. Det finns inte så himla mycket att göra här annars, och Johan orkar inte riktigt gå så långt så vi håller oss här och hoppas på att han mår bra imorn då vi ska åka buss hela dagen. Jorden har inte gått under. Den skulle ju göra det idag enligt Mayaindianderna. Men vi lever! Vi ligger nu fem timmar efter Sverige och inte sex som förut. Så vi närmar oss ;)

Machu Picchu

Johan har gått klart inkaleden, jag tog ju tåget. Det var jättefint, skulle ha varit ännu finare om det inte hade regnat så mycket. Första blicken av underverket var makalös. Guidningen var lite sämre, men det kan vara för att jag hellre ville krama på Johan!

Först när vi kom med tåget så hittade vi inte rätt hotell, för ingen mötte oss. Och det var strömavbrott så wifi var lite svårt att få tag i, men vi lyckades faktiskt hitta en restaurang som hade en generator! Så vår ledare lyckades få tag i en person som fick tag i någon annan som kom och hämtade oss på restaurangen och ledde oss till hotellet. Det ösregnade nästan hela den kvällen när vi var i Aguas Calientes. Men Machu Picchu var jättefint! Johan var nöjd, han vill gå igen.

På kvällen när vi kom tillbaka till Cuzco gick vi till Los Perros, en restaurang som jag hade varit på med tåggänget en middag tidigare. Helt sjukt god mat, till jättebra priser! Så det slutade med att vi (jag, Johan, Sofi och Daniel) åt lunch och middag där dagen efter också. Synd att vi har lämnat den fina staden. Jag gillar verkligen Cuzco.

Vi var också på chokladmuseumet tillsammans, drack varm choklad och åt en varsin gigantisk brownie. Passade också på att köpa med oss lite choklad därifrån. Dom är så himla trevliga på det stället, man blir så glad!

Nu har vi i alla fall haft första bussdagen med det nya gänget. Några som har varit med hittills har åkt hem. Så nu är vi i Puno, en ganska liten stad tror jag. Här ska vi bara sova inatt, och imorn kan man om man vill åka ut till några indianer på ticitacasjön (om det stavas så) (Världens högsta segelbara sjö), men vi ska inte följa med. Efter det åker vi över gränsen och in i Bolivia, och där väntar förhoppningsvis shopping! Det ska vara mycket billigare där så jag hoppas.

Snart ska vi gå och äta någonstans tror jag. Få se hur det blir.

Kram

Spadag

Idag har varit mycket roligare än igår. Dagen började med att jag vaknade av att dom dammsugade här på hotellet innan klockan var åtta, jag undrar hur dom tänker där..

I alla fall, jag sov till nio typ och så gick jag ut till frukosten och där satt dom tre andra tågresenärerna, så det bestämdes att vi skulle gå på spa typ. En massage med kroppsskrubb (tveksamt om dom var utbildade, men jag är jättelen nu i alla fall) och en manikyr (inte heller den bästa, men det var trevligt). Lunch på det, en färdig meny med Ceviche (rå fisk i med rödlök och lime, jag är inte så förtjust), soppa och potatismos med kött och grönsaker. Dom färdiga menyerna är oftast mycket billigare än om man bestämmer själv. 15 pengar = Typ 40 kronor.

Efter det gick vi till chokladmuseumet (där jag var igår) och drack varm choklad och åt chokladfondue. Mums. Köpte också kakaoteet som jag tänkte, och kakaobönor (jag frågade, och dom behöver bara skalas så kan man äta dom som dom är) som jag tänkte ha i något som jag bakar! Det blir spännande.

Sen skiljdes våra vägar, två tog en taxi tillbaka (det ösregnade) och jag gick till tiptop (eller något, klädaffär men det är lika dyrt som i Sverige och ganska konstiga saker) och sen styrde jag kosan hemåt, fast jag gick in i små marknadsaffärer på vägen, råkade impulsköpa en mösskeps (fast jag fick den för 9 pengar, så typ 25 kronor kanske). Det var ungefär där vi hade varit på massage och hon som fick in oss där stannade mig och sa att en av mina vänner hade glömt sitt armband, så jag hoppas att det är någon av deras för jag tog med det hit. Dom sover nog nu så jag väntar tills vi ska äta middag klockan nio. (För vi åt lunch jättesent för manikyrerna drog ut på tiden).

Det är en affär som jag har gått förbi och in i jättemånga gånger som har jättefina bilder, det är alla månader målade, jättejättefina. Tänkte köpa dom, men sen såg jag att paketet var rätt stort, lånade ett måttband och det var 64 cm långt. Tveksamt om jag får ner det i väskan :( Jag vill verkligen ha dom.

Tog ut lite mer pengar också, tydligen har jag tur som har icabanken, för en av dom andra har tagit ut pengar så många gånger att kortavgiften är uppe i över tusen kronor redan, och för mig kostar det inget!

Imorn klockan 08:30 hämtar en taxi oss för att ta oss till tåget mot Maccu Pichu. Det kommer ta ungefär tre timmar att åka dit, sen har vi dagen i staden där i närheten, med varma källor. Middag tillsammans på kvällen och på morgonen efter får vi äntligen se underverket!

Puss och kram

Choklad

Nu har jag varit förbi chokladmuseumet och chokladfabriken (samma ställe) och nu är jag gladare. Klart att vi ska gå dit efter inkaleden! Inget tvivel om den saken. Fick smaka chokladte, jättegott. Tror att det bara var kakaobönor i, möjligtvis. Jag ska nog köpa en sån påse i alla fall. Det jag fick med mig därifrån nu var fem små chokladbitar, kunde inte motstå. Skulle också vilja köpa kakaobitar. Det fanns med. Och gå en workshop och få göra sin egen choklad, det ni. Det vet jag att Sofi som vi umgås rätt mycket med också var sugen på, så vi får nog göra det tillsammans, Johan också givetvis. Synd bara att man inte kan köpa med sig en chokladkaka hem, den lär ju smälta och stelna och smälta och stelna igen och så vidare, ingen bra idë. Men ändå :) Nu har jag gjort något vettigt med dagen. Det var fritt inträde också, ganska intressant också!

Nu ska jag njuta av mina små chokladbitar, bland annat en med kokos och en med oreokakor. Mums!

McDonalds

Jag åt på McDonalds. Det är väl bra om man är själv? Och så är det billigare än resten.

Dom har jeans, jeansskjorta och jeanskepsar. Och det går inte så fort. Och dom känns lite snorkiga, men det kan ju vara för att jag inte kan språket riktigt. Roligt, dom har som vanligt ketchup (och majonäs) i serveringen, men också typ tre olika salladsdressingar och lite andra såser. Vågar dock inte äta något annat än ketchupen.

Jag bröt mot en princip också och åt en McFlurry. Mjukglass kan ju innehålla så himla mycket bakterier. Så jag hoppas jag mår bra senare. Jag kände att jag var värd det i alla fall.

Och jag hade hoppats på att min rum skulle vara städat när jag kom tillbaka, men inte då. Attans! Jag tänkte ju vara här inne ett tag. Dom tänkte städa imorse, innan klockan åtta (trodde väl typ att alla rum var tomma) men där låg jag och sov. Pinsamt för dom. ;)

Det är inget roligt att gå runt i affärer själv. Känner liksom inte för att köpa något. Fast det är massa saker jag vill köpa. Har exempelvis hittat en mösskeps. Den vill jag ha! Men den kostade typ 90 kronor och jag orkade inte pruta. Så det blev inget.

Om bara familjen ville prata lite med mig :D Kom igen nu ;)

Ensam

Busslunchen häromdagen, då fick jag blåbärssoppa spillt över hela (på riktigt, nästan hela) mina byxor och skor. Lämnade in byxorna på tvätt (tillsammans med andra saker) och dom fick bort allt! Det trodde jag inte. Men himla skönt, eftersom halva resan är kvar och jag inte har så galet mycket kläder med mig.

Min kamera är trasig också. Shockproof, inte då! Johan tycker att vi ska gå tillbaka med den när vi kommer hem, och jag kan nog hålla med. Kunde den inte ha väntat tills efter inkaleden med att gå sönder i alla fall? Det är linsen (tror jag det är) som har spruckit i jättemånga sprickor. Typiskt! Den låg i min väska som ramlade ner från en hylla i bussen häromdagen.

Nu har alla dragit härifrån och börjat vandra sina inkaleder och göra sina djungeltrails. Kvar på hotellet är jag och tre till, och vi är verkligen inte varandras typer av människor. Jag tänkte ju att jag skulle ta dom här dagarna som egentid, ladda batterierna, men jag känner mig ganska ensam, saknar Johan och vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Funderar på att gå i lite affärer men risken finns att jag köper en del grejer. Det är visserligen inte hela världen, för så himla jättedyrt är det inte. Men det sägs att allt är billigare i Bolivia, som är landet som står på tur, så jag kanske borde avvakta lite. Vill köpa mössor och sockar, och dom har jättecoola skor (tänk typ converse fast i lapptäcksteknik) och så vidare. Jättemycket fina saker. Det är tur att jag är en sån person som tänker innan jag köper på mig saker. Kommer jag använda allt liksom? Tveksamt.

Jag vet inte heller vad eller var jag ska äta idag. Inte så kul att gå och äta själv. Donken kanske det blir. Det går fort.

Vilket deprimerande inlägg.

Cuzco

Nu är vi i Cuzco. Imorn börjar nästan alla vandra inkaleden, men eftersom jag ska ta tåget (och typ tre till) kommer vi vara nästan ensamna här på hotellet i en dag eller två. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på att göra då, men jag ser det som liten egentid så jag ska nog vandra omkring lite själv (bara när det är ljust och staden verkar ganska säker här i centrum). Så jag orkar med de resterande fyra veckorna.

Idag har vi mest strosat omkring, kollat i affärer, ätit lunch och köpt snacks till Johan till inkaleden, och solglasögon eftersom han lyckades slarva bort sina typ den första veckan.

Hotellet vi bor på är det bara vi på. Reseledaren har hyrt hela hotellet för att vi ska få plats, för tillfället är vi 64 stycken, dom som ska åka nästa halva av resan kom igår, och dom som bara åkte förra halvan åker hem efter inkaleden.

På torget här i staden finns både McDonalds och KFC, men det är inte skyltat någon nämnvärt. Det får dom inte för att torget ska behålla sin forna glans, det tycker jag är fint. Det finns jättemycket affärer också och jag vill köpa allt, men det är tur att jag är rätt förnuftig. Köpte däremot en alpackatröja för 40 soles, det är ungefär 120 kronor, rätt okej faktiskt :) Vi (jag och Sofi som också köpte en) fick en varsin alpackanyckelring för att vi skulle komma tillbaka och köpa mer :P

Nazca

Nu är vi i Nazca. Tidigt i morgon (frukost sex, avfärd sju (Och jag är i matlaget :()) så styr vi kosan mot Cuzco, och vi kommer åka så långt vi bara kan, så det lär ju ta några timmar.

Idag har vi varit på en tur ut i öknen och kollat på mumier. Väldigt intressant. Vi var också hos en som visade hur hon gjorde sina lergrejer och en skön snubbe som visade hur man får fram guld ur stenarna, mindre intressant men han var ganska rolig. Mumierna var däremot himla intressant, guiden var jättebra och hon kunde verkligen sina grejer. Jättegamla, gravarna hittades för 60 år sen pga gravplundrare.

Johan började dagen med att flyga över Nazcalinjerna. Han tyckte att det var bra att jag inte följde med, för jag skulle nog ha mått jättedåligt så som planet svängde.

Jaja. Ni kanske får en bild här då :)

Kycklingarna

Här är kycklingarna som springer omkring här på hotellet :) Jag lyckades ta den bästa bilden! Dom är så himla söta :)
h

Bilder från Lima

Det här är alla bilder som vi tog i Lima! (Jag spenderade ju resten av tiden på hotellrummet så!) Men det visar ju att vi var i en buss i Lima i alla fall ;)

Ica Plaza del Sol

Nu har vi kommit tillbaka från Plaza del Sol. Det finns inte så mycket att göra här på campingen/hotellet förutom att surfa, sola och bada i poolen. Därav alla blogginlägg. Jag orkar för övrigt inte göra något, och jag har solförbud (tror inte att jag kommer må bättre av att bli varm liksom).

Det fanns en del affärer där faktiskt. Men jag hittade bara ett par skor som jag aldrig skulle använda, så jag köpte dom inte. Och en klänning som jag inte fick på mig. Så det blev inget. Sorry mamma och Åsa, jag hittade faktiskt ingenting till er heller. :/

Det fanns en rätt stor mataffär dock, så vi köpte middagen där. Så det kommer att bli youghurt och ananas och bananer. Vi var nära på att köpa en mango och lite jordgubbar också men tydligen så var vi tvungna att väga dom vid frukten, och det hade ju vi missat och ingen av oss orkade gå tillbaka så det blev inget.

Trots att det inte blev något handlat så är jag nöjd att jag orkade göra någonting idag. Hoppas jag mår ännu bättre imorn :) Då åker vi vidare till Nazca. Men jag tror att jag kommer hoppa över att flyga över nazcalinjerna, för tydligen rekomenderas man att ta med sig en spypåse, och jag orkar inte må sämre än vad jag gör ;)

Tjohej

Ica

Nu är vi i Ica, ungefär bit utanför Lima. Jag har ju som sagt inte mått så bra, så jag har missat en del. Exempelvis shopping, en båttur ut till det som kallas fattigmans galapagos (Jag låg och sov i bussen under tiden) och igår var det grillfest! Jag åt lite och sen gick jag och la mig (Vi har ett eget rum, inte helt gratis men det är det värt när man mår dåligt. Och jag lägger hellre pengar på det än på en massa öl och sprit som andra verkar vilja spendera sina pengar på). Idag har folk sandboardat, det var tydligen jättekul. Jag hoppade det också, vill inte chansa. Men så har jag å andra sidan sovit hela förmiddagen, kanske min kropps sätt att säga åt mig att vila så jag blir bra snart.
Ni behöver dock inte oroa er, för jag mår mycketmycket bättre än vad jag gjorde i Lima, så det är på bättringsvägen. Igår kunde jag till och med äta ;) (En tallrik pomme och en fruktsallad (Världens största) till lunch, Mmmm)

För tillfället väntar vi på att Sofi och Daniel ska duscha och göra sig i ordning och sen ska vi ta en taxi in till icas centrum, till ett ställe som jag tror är ett shopping mall. Plaza del Sol. Får se om det är något att ha. :) Hoppas på det!

Bilder igen

I sängen i Lima

Vad vore en dag i Lima.. Klockan är 12:18 och jag har legat i sängen hela dagen, mår inte så bra. Johan följde precis med Sofi och Daniel för att äta lunch. Tror att i alla fall hälften av alla på resan mår dåligt just nu. Jag har inte ätit något.

Innan han gick var städerskan precis utanför så han bad henne städa toaletten lite snabbt bara, så hon gjorde det. När Johan hade gått kom en person och knackade på och undrade om jag var sjuk och om jag ville byta rum för att det lät så mycket här (dom bygger något), men jag sa att det gick bra. En liten stund senare kom städerskan tillbaka med en bricka cocate åt mig. Så himla mysigt egentligen, hon såg att jag mådde dåligt antar jag. Tror inte att jag kommer dricka teet dock.. Det är ju gjort på Kokainblad och jag har inte ätit något så.. Kanske mindre bra kombo. (Det är inte som att knarka dock!)

Om jag kanske skulle försöka få i mig en banan...
Ska försöka lägga upp ett till inlägg med bilder också, för här verkar internetet funka bra!

Massage

Jag hittade visst mitt tidigare inlägg, om massagen. Så varsågoda (tänk på att det här skrevs för typ en vecka sen. )

Tusan vilken träningsvärk jag har haft idag. Ägnade förmiddagen åt att sitta och läsa vid poolen. Hungerspelen. Så nu är första boken slut. Fint att alla tre finns på bussen! Eftermiddagen gick åt lunch och en timmes massage, hur skönt som helst. Det kostade bara 25 dollar, som hittat! Jag övertalade Johan att ta en han också, han har vandrat omkring i bergen hela förmiddagen så det kunde han behöva. Snart ska vi gå och äta vår sista måltid här i Banos, på en restaurang som heter Quilombo, kött. Jättegott. Imorn åker vi buss helahela dan och så blir det ett bushcamp på det, så någonstans på vägen, för att dagen efter fortsätta mot Tumbes!

Kram på er därhemma!

Bildbomb

Bildbombiv>Några av bilderna jag har försökt lägga upp tidogare ligger visst redan här i mitt lilla arkiv. Så varsågoda. Ursäkta dybletten men jag kan inte ta bort den eftersom jag böoggar från telefonen.

Fast nu såg jag att några redan var upplagda. Men äsch.

Lima

Nu är vi i Lima, Perus huvudstad. Vi åkte klockan sju imorse (sorgligt att lämna det fina hotellrummet) och kom hit vid nio. Det är visserligen hotell här också, men en storstad är ju alltid en storstad. På vägen hit festade en del väldigt mycket i vår buss, och resten irriterade sig. Det gick så långt att en person spydde på golvet och från och med nu kommer det finnas vissa restriktioner, tack och lov. Det dom kommer få ägna en del av den enda dagen i Lima åt är att städa vår buss, så jag hoppas det blir lärorikt på något sätt! Men dom var redan lite skamsna så det tror jag.

Imorn är planen att shoppa lite här, två kvarter bort. Vi har ingen lust att ge oss in i den riktiga smeten. Vi är verkligen mitt i stan, men det är 8 km till centrum härifrån, med galet mycket trafik.

Det verkar vara bra wifi på det här hotellet, räcker ända till rummet :) och vi åt på burgerking för en timme sen, ingen var så himla hungrig, och dom flesta mår lite sådär i sina magar. Hoppas det blir bättre imorn.

Puss och kram

Huanchaco

Bra att hela mitt förra inlägg består av en rubrik. Finfint. Verkligen. Inlägget måste ha försvunnit på vägen, och nu kommer jag inte ihåg alls vad det skulle ha handlat om, förutom att Johan och jag var på massage och att det var bra.

I alla fall, igår åkte vi buss i fjorton timmar ungefär, för att komma fram hit till Huanchaco. Innan stannade vi i en liten håla typ på stranden, där brände jag mig i solen i knävecken, så jag har svårt att gå utan att det gör ont. Där fick jag också mer myggbett (och kanske sandloppsbett) än jag någonsin har haft, så min arm kliar sönder. Och mina ben.

Vi kom hit till Huanchaco igår kväll vid klockan halv tio, Johan och jag har ett eget rum. Vi vet inte riktigt vad det kostar för Marco var lite luddig när han pratade om det men det är rätt värt. En egen säng, egen dusch och toalett. Och att få sova själva! Lyxigt. Idag skulle vi åka till Chanchan, en lerstad (äldre än inka) men vi mår inte så bra i våra magar så vi hoppar över det och tillbringar förmiddagen här på rummet istället. Kanske att vi tar en liten promenad och hittar en affär att bunkra upp med vatten och snacks (för bussresan, det behövs verkligen!) i.

För några dagar sen när vi åkte så var vi så högt upp på ett berg att om man tittade ner över kanten såg man moln, Neråt alltså. Det är ganska högt upp.

Imorn ska vi ha ännu en jättelång resdag, säkert längre än den igår för att komma fram till Lima.

Det är väggupp överallt, till och med på motorvägar (men det är väl för att ingen ska åka över bergskanter och så) och jag gillar inte att det står kors utmed vägkanterna lite här och där. Men jag känner mig trygg när vi åker i alla fall för vi har ju trots allt svenska chaufförer!

Nu vet jag inte vad jag ska skriva. Har inte så stor lust att blogga för tillfället, det har inte hänt så mycket egentligen. Vi hörs :)