Hemma

Jag har fått skäll av min lillasyster för att jag inte har sagt att vi kom hem ordentligt. Nu har det ju gått några månader förvisso, men vi lever och frodas. Känner för att åka bort igen dock. Hihi. Men vi kom hem i tid, trots tågstrul i januari. (vi kom ju hem i januari också, inte i maj som det är nu ;))

Puss och kram

Paris, på väg hem.

Nu sitter vi i Paris och väntar på nästa flyg. Första tog cirka elva timmar tror jag, jag sov nog åtta. Så det gick superfort. Man borde alltid flyga på natten. Vårt anslutningsflyg är dock 20 minuter försenat, men jag hoppas vi hinner med vårt tåg ändå!

Rio, men fortfarande inte Jesus

Idag ska vi åka hem. Det känns bra men lite konstigt. Men det blir bra. Några timmar kvar dock.

I förrgår gick vi upp och skulle åka till kristusstatyn igen då.. Vi köpte biljetter och väntade en timme tills vårt tåg skulle gå, då blev det inställt för ett träd hade rivit ner ledningarna, och det kändes som kaotiskt att ta en taxi upp (bra att vi inte gjorde det hörde vi i efterhand, dom vi skulle träffa där uppe hade svårt att ta sig ner liksom) så Johan och jag åkte till den botaniska trädgården istället, och lyckades få en dag för oss själva. Det var väldigt mysigt där. Sen åkte vi tillbaka och låg en stund på stranden (jag har inte badat i havet än dock, så det händer inte). Avslutningsmiddag på det hela och sen var den dagen färdig.

Dagen efter var redan fullbokad. Började med en favelatur (läs Johans blogg för längre utläggning, lovdahlabroad.wordpress.com). Det var jätteintressant och guiden var jättebra. Efter det fick vi byta rum på hotellet (för hela hotellet var typ dubbelbokat, jättekrångligt men ändå) och sen skynda oss att äta lunch, för efter det hade vi hanggliding inbokat! Jag velade rätt längre innan jag skrev upp mig, och sen övertalade jag Johan att också göra det. Bilfärden dit var den värsta på hela den här resan, och bilfärden upp på berget (in i nationalparken vi blev rådda att inte besöka för det finns mycket denguefeber där, vi visste inte att vi skulle dit innan vi åkte dit så myggmedel hade vi ju inte heller) var ännu värre. Jaja, i alla fall så hade jag paxat att flyga som nummer två, för att våga, men det slutade med att jag fick göra det sist av alla men jag gjorde det i alla fall!

Man blev fastselad bredvid "piloten" och sen sprang man ut över en kant. 520 meter över havet. Bara sprang tills marken tog slut. Förstå hur mycket det kittlades i magen innan vinden fångade upp farkosten. Jag skrek nog ganska högt i hans öra.. Men sen blev det bara härligt. Sväva över hustaken och havet och sen landa i stranden. Färden varade nog dock bara i sex minuter, och vi har inga bilder på det hela, men det hände! Jag lovar. Middag med gänget på kvällen, libanesiskt igen, och youghurtglass till efterrätt, igen. Vi avslutar Rio som vi började Rio.

Idag kände vi inte för att stressa, så det blir ingen kristusstaty, vi har ju sett den på håll i alla fall. Och ingen sockertopp, utsikten var bra från hangglidingen också! Jag känner att det har varit bra dagar i Rio. Idag gick vi en sväng på stan och jag köpte ett par skor (så nu känner jag mig nöjd shoppingmässigt också), och så har vi ätit lunch (samma som igår och i förrgår, samma mat också.. det bara blev så). Snart ska jag ta och låna Sofis dusch, hon ska ju åka nästa resa också så hon stannar kvar. Så är jag fräsch till flyget. Transfern går klockan fem, flyget vid nio. Sen kommer vi till Paris vid elva någonting för att sitta där i sex timmar och sen åka hem. Vi landar halv sju, tåg hem två timmar senare och sen, äntligen, kommer vi vara hemma.

Jag hade dock lätt kunnat vara här i Rio ganska länge till, har verkligen inte sett allt. Har bara legat på stranden en gång exempelvis.. Och det finns hur många stränder som helst!

På resan har vi åkt 889 mil. (Och Johan vann ett presentkort på 1000 kronor, så det kanske blir någon mer resa)

Puss och kram
Vi ses hemma :)

Rio, men inte Jesus

Idag gick vi upp och åt frukost och tog en taxi till tåget man åker till Jesusstatyn med. Där förstördes dagsplanen när vi fick reda på att det var flera timmar av tåg som var fullbokade! Planen fick ändras, och helt plötsligt satt vi på en buss på väg mot den botaniska trädgården som tydligen ska vara himla fin. Vi lyckades inte komma dit utan kom tillbaka till hotellet istället. Sen skulle vi gå och äta pannkakor, men den restaurangen råkade visst ha stängt på söndagar, så vi gick och beställde en varsin macka på en restaurang bredvid. Jag fick en annan än den jag beställde.

Efter det gick vi i alla fall till Hippiemarknaden som bara har öppet på söndagar, det var ganska roligt i alla fall. Massa olika hantverk och prylar. Och sen sprack molnen upp och det blev soligt och fint!

Sen sov jag lite (för jag har haft rätt ont i huvudet idag), och så har vi duschat och fräschat till oss och snart ska vi gå och äta middag.

Det blir aldrig som man har tänkt sig ;)

Imorn ska vi dock gå upp tidigt och ta oss till kristusstatyn, så det faktiskt blir så. Det är ju ändå en sak man måste se när man är här!

Tjohej.

Rio de Janeiro

Nu är vi i Rio. Så himla skönt. Sista stoppet och nu kan man låta väskan bli ett kaos eftersom den ändå ska packas om för hemfärd om några dagar.

På vägen hit stannade vi för att städa bussarna och packa ihop våra saker. Jag är numera röd på armarna, överdelen och underdelen av ryggen, näsan, magen och lite så. Det var soligare än man trodde! Jag slängde mina matgrejer (började bli ganska äckliga) och nu har vi det första rummet som inte är ett dubbelrum på hela resan! Knäppt att vi har lyckats få ett eget ända tills nu.

Ja, än så länge har vi bara hunnit duscha, hittat en jättebra restaurang som Lonely Planet rekomenderade och ätit frozen youghurt till efterätt och strosat omkring lite. Vi har också skrivit upp oss för en trip ut till en favela (en kåkstad, man ska inte gå dit själv, då blir det farligt. Men ni behöver inte oroa er) och så har vi lite mer saker planerat. Hoppas på bra väder för sol och bad (när solbrännan har lagt sig) och Jesusstatyn, sockertoppen och så finns det tydligen en botanisk trädgård som ska vara värd att se.

Ja, jag är trött nu. Man kanske skulle gå och sova, det är ju en dag imorn också.

Ps. två inlägg på samma gång, kolla nästa också.

Buschcamp, Paraty

Buschcampet på vägen till Paraty gick bra, det var inte så varmt den dagen så man kände sig inte lika äcklig som tidigare. Dessutom sov vi på en bensinstation som hade hur fräscha toaletter som helst. Brabra! Vägen därifrån gick däremot lite sämre, vi åkte en liten stund och sen stod vi stilla (på en vägkrog typ förvisso) i tre timmar för det hade varit en trafikolycka med fyra lastbilar lite längre fram. När vi senare åkte förbi platsen såg vi att bilarna var helt mosade, tror att en långtradare hade gått av på mitten och det låg döda grisar längs vägen (dom var nog döda innan krocken dock, slaktade alltså..). På vägen råkade också en av backspeglarna lossna och ramla av vår buss, men det gick oerhört fort att hitta en ny så vi kunde fortsätta.

När vi kom fram till Paraty ganska sent, klockan var nog åtta på kvällen så regnade det. Johan och jag skyndade oss iväg för att hitta ett hotellrum (det är högsäsong och vi tänkte att det kunde bli fullt fort om vi inte gjorde det. Just vårt hotell blev fullt i och med oss så jag är glad att vi gjorde det (bra frukost där också, massa olika bröd och juice och pålägg)) och sen gav vi oss av för att äta. Då öppnade sig himlen totalt. Regnjackan regnade in, vägen blev en sjö. Helt galet. Men ganska roligt ändå, vi kunde nog inte bli så mycket blötare än vi var. Synd bara att man blir aningen mer myggbiten om man är blöt än när man inte är det ;)

Maten blev på ett ställe som såg rätt mysigt ut. Men efter mycket om och med fick vi tydligen bara beställa pizzabuffen eller köttet (resten var slut) så jag tog kött och dom andra pizzan. Efter en och en halv timme hade dom bara fått typ 6 pizzabitar var (och var inte mätta), det funkade nämligen som så att det kom en pizza från köket lite då och då och servitrisen gick runt och la upp bitar åt folk. Mitt kött och min pomme var så äckligt att jag inte åt det. Jag lyckades dock med att vägra betala för min mat! Så vi sparade en del pengar och splittade notan så vi alla fick lite rabatt. Bra :) Blev erbjudna en gratispizza om vi kom dit nästa dag också, det gjorde vi inte.

Paraty är dock en väldigt mysig stad. Nästan alla andra åkte iväg på en båttur (vi skrev inte upp oss på grund av vädret, kändes inte värt) och hade en dag för oss själva. Strosade omkring i staden, var en stund på en duggregnande strand. Tog sovmorgon. Myspys! Vi råkade också köpa en rätt stor extralivsupermariosvamp. Och så åt vi efterrätt (pannkakor med jordgubbar och choklad för mig och med banan och nutella för Johan) när vi letade efter middag. Så vi åt pasta efteråt :P

Ja, det var Paraty.

Iguassu - Campingen

Vi har rum här vid Iguassufallen, det kanske ni har förstått (tänkte ta ett rum i Paraty sen också, och det innebär att det bara är en bussnatt kvar, imorn är det buschcamp. Fint). I alla fall är rummet dyrast hittills, och sämst. Vi har jättemycket spindlar och andra kryp i rummet. En jättestor spindel i badrummet (den har rymt, vet inte var den är) och igår hade vi en jättestor kackerlacka i taket. Johan och jag var tydligen lika fega, så vi gick för att be någon av dom andra killarna att försöka få ut den ur vårt rum och då mötte vi en som fick ner den från taket i alla fall, och sen försvann den. Vi hittade den efter mycket om och men, gömd på kanten på sängen (blä) och lyckades tillslut få ut den! Grattis oss. Sen kunde vi sova.

Klockan två inatt vaknade vi av att det åskade och regnade sjukt mycket, och sen började det droppa på en påse som låg vid våra saker, och sen började det regna in i sängen.. På två ställen, vid båda sidor av mig, så det droppade i mitt  ansikte hur jag än låg. Vi la i alla fall våra regnjackor över våra väskor och ägodelar, så dom blev inte så blöta. Det var nog bara ärmen på tröjan jag tänkte ta på mig imorse som gick att krama ur. Och min kudde är jättefuktig.

Dom städar inte heller. Ganska otrevligt med tanke på att man måste lägga sitt toapapper i en sopkorg bredvid toaletten. Och när vi letade efter kackerlackan hittade vi en kondom på golvet (oanvänd dock, tack och lov) så tydligen städades det nog inte så mycket innan vi kom hit heller.

Men vi tar sista natten här på rummet ändå, det är nog bättre än att sova i bussen ändå. Dock är det nog mindre kryp i bussen...Men mindre trångt i rummet, och där har vi en bättre och fräschare dusch än vad dom andra får använda.

Det ska bli skönt att åka vidare imorn, dock till ett buschcamp, men sen kommer vi till Paraty dagen efter, och är där två nätter och sen drar vi till Rio, och är där resten av resan. Det ska bli skönt. Då kan man ta in alla sina saker på hotellet och börja packa. Jag måste medge att jag längtar hem lite faktiskt :)

Iguassufallen

Idag tog vi en buss till Iguassufallen, och det var fint. Rätt varmt och kvavt (nu efteråt har det åskat och ösregnat så det kanske kan förklara saken). Vi ska dock inte till den andra sidan imorn, vi känner oss nöjda. Lär inte se eller göra så mycket annorlunda saker där så vi hittar på något annat istället.

Vi åt buffe till lunch, det var jättegott.

Nu börjar det bli lite myggigt så det är nog dags att gå och duscha av sig all svett och solskyddskräm, och spraya på myggmedel istället (vi har köpt nytt medel som dom har här, verkar funka bättre än mygga).

Tjosan.

Foz do Iguacu

Nu är vi i Brasilien! Sista landet på resan. Vi trodde att det skulle ta jättelång tid att ta sig in i Brasilien, men det var en av de snabbaste gränserna för oss! Skönt. En kvart och sen var vi här på campingen. Rummet (ja, rum här också ;) Resan blir bättre på det sättet) är väl inte det bästa, men sjukt mycket skönare än bussen. Och rummet har dusch och toalett, det duger för mig.

Imorn ska vi se Iguazufallen från den Brasilianska sidan (där vi är) och dagen efter ska vi antagligen åka över och se dom från den Argentinska. Det ska tydligen vara lite olika.

Ikväll är det pinkfest, då måste man ha något rosa på sig. Jag har köpt ett hårband, ett armband och örhängen.

Och så ska jag klippa av mina trasiga jeans så jag får ett par shorts till, måste bara hitta en sax :)

Asuncion, Paraguay

Nu är vi i Asuncion. Det är svinvarmt. Typ 40 grader. Vi sitter inne på hotellet (Johan och jag har rum här också, fast vi sitter ju utanför) där det är lite AC, och till och med här är det varmt.

Det var jättenära att vi inte fick något rum igår, för Pelle (bussen) kom hit innan oss och då sprang tydligen alla och bokade rum. Vi i Trisse (bussen) stod i kö för att boka rum och sista rök precis innan Johan och mig.. Jag blev rätt ledsen (var jättevarm, trött och äcklig så det kändes inget vidare) och vår reseledare Marco gick förbi och såg det och typ gav oss sitt rum och löste var han skulle sova på något annat sätt. Så han finns lite i mitt hjärta! På infolappen om Iguassufallen står det att man ska prata med honom innan så han kan fixa, det blev väl inte så bra hit :P Men det har vi gjort så det kommer lösa sig! :)

Idag har vi i alla fall varit på tre olika köpcentrum (svalt och skönt därinne), och jag har köpt ett par jeans (som sitter som en smäck!) och en t-shirt. Och hårspännen så jag slipper ha håret i ansiktet och ögonen (jag behöver klippa mig), och ett rosa armband med matchande örhängen och ett rosa hårband (vi ska ha pinkfest imorn kväll i Iguassufallen).

Imorn åker vi tidigt härifrån, halv sex på morgonen åker vi, och tydligen får vi frukost på bussen. Jag antar att det är för att det fortfarande ska vara någorlunda svalt, och för att vi ska komma fram rätt tidigt. Jag hoppas gränsen till Brasilien går fortare än Argentinas och att det inte är så satans varmt där när vi ska vänta på att stämpla passen och jag hoppas att dom inte ska kolla igenom hela bussarna (men det lär dom väl göra, tydligen måste vi nog deklarera (om det heter så) alla läkemedel och så..)

Hotellet här har den största duschen och sängen hittills. Skönt! Och vi bor på baksidan av en restaurang typ (eller dom som inte har rum gör det i alla fall). Vi åt här igår och det var bra mat, så det blir nog här ikväll också :) Det blir bra.

Vi är också sjukt bra på att ta ut rätt mängd pengar överallt, det har liksom tagit slut rätt lagom i alla länder hittills! :D

Och btw, vi förlovade oss den 17 december också, vi har bara inte sagt något men jag tror inte att någon är direkt förvånad ;) Tjohej.

Salta

Idag vaknade vi trötta, och skulle precis gå ner för att äta frukost när Sofi och Daniel knackade på och sa att dom hade skrivit fel angående frukosten. Den ingick inte. Så vi fick ungefär 45 minuter på oss att hitta något att äta, äta det och göra oss klara för ridningen. Det gjorde ju lite så att man tappade lusten.. Men det gick bra ändå. Ett supermarket i närheten hade öppet så vi gick dit fort och fixade frukost. (Att jag inte orkade med sked och råkade hälla halva youghurten i ansiktet på mig själv är ju en annan femma ;))

Ridningen var i alla fall bra, mycket bättre än i Baños där vi red tidigare. Innan vi gav oss av ut fick vi visst "frukost" där också.. Och lunch efteråt vid klockan två, bästa maten hittills. Bbq och världens bästa kött ungefär. Synd bara att dom bjöd på vin (som inte var så himla äckligt men jag höll mig till vatten), och att dom fyllde på allas glas hela tiden så alla blev lite kalas och jobbiga. Så det drog ner dagen en aning. Men annars var det mysigt. Mycket proffsigt.

Jag har också räknat ut att om vi skulle hyra rum resten av resan då det inte ingår så blir det sju nätter. Det kan jag tycka är värt.

Nu sitter vi på ett ställe och har bara beställt in cocacola, juice och öl för att kunna använda deras WiFi. Efter ska vi gå tillbaka till hotellet, lämna våran tvätt och ta oss till ett torg där förhoppningsvis affärerna har öppet ett tag till. Kanske. Om vi orkar :)

(Glöm inte kolla inlägget under. Jag la upp båda samtidigt.)

Gränsen till Argentina

Efter att ha åkt från Potosi och åkt och åkt och åkt i ungefär åtta timmar kom vi till Argentinas gräns. Där fick vi stå i kö i en evighet! Så länge att jag nästan svimmade (jag gjorde det inte dock , men alla tecken var där. Men vi antar att det berodde på min förkylning, stå upp jättelänge och att jag behövde dricka mer, så oroa er inte!) när det var min tur att stämpla ut ur Bolivia. Vi stämplade in på samma ställe, bara två meter bort, och sen fick vi stå och vänta igen. (Jag satt ner.) Alla var tvungen att ta ut sina väskor och skicka igenom en bil som röntgade dem. Vi hade dock tur. Det räckte med väskorna. Andra bilar som var före oss fick skicka igenom allt(!) som var i bilen. Antar att vår reseledare pratade med dem, och det är jag glad för. Hörde såhär i efterhand att den gränsen någon gång har tagit åtta timmar att ta sig igenom! Men igenom kom vi och kunde fortsätta mot Salta!

När klockan var tio, halv elva stannade vi för att sova. Buschcampet var på den bästa platsen hittills. Bussen stod rakt och det fanns ställen att kissa på utan att riskera att ramla ut från ett stup! Hur bra som helst. Dock så var det jättekallt på morgonen. Alla tänkte nog att ”Nu är vi i Argentina, nu är det varmt!” men icke. Vi stannade ändå och sov på typ 3500 möh ändå, och det var inte så väldans varmt. Kanske 5 grader ungefär. Upp tidigt (klockan sex, men eftersom vi ställde om klockorna kvällen innan så var den ju i våra huvuden bara fem!) och iväg mot Salta. Vi hade planer på att stanna på något ställe på vägen men alla planer för dagen omkullkastades och vi kom fram till Salta rätt tidigt ändå, typ klockan ett. Skönt.

Här i Salta skulle vi egentligen bo på en camping en bit från staden, men det är lågsäsong och lite sisådär om det skulle finnas tillgång till vatten. Så Marco, reseledaren, fixade ett billigt hotell till alla oss istället. Jätteskönt. Johan och jag var helt inställda på att dela rum med Sofi och Daniel men vi råkade få det enda dubbelrummet som fanns. Knäppt. Men skönt!

När vi hade fått våra rum och bytt om till svalare kläder gick vi iväg för att lämna in tvätt, äta lunch och gå till ett köpcentrum. Det blev god mat och ett par flipflops till Johan, som verkligen behövdes för han gick runt i de enda skorna han hade kvar, sina kängor. Vi kollade lite i affärerna också, men alla kläder verkar vara ganska dyra och lite för stora för mig. Men jag var nog inte på något riktigt shoppinghumör ändå. Vi köpte också öl, läsk och lite godis, och vatten, till nyårsfesten som skulle komma. Det kändes som att det var jättelångt att gå tillbaka till hotellet sen, men det var nog bara för att vi inte är vana vid att det är över 30 grader varmt och att ha så mycket att bära på.

En vila, en dusch och sen var det nyårsmat. När vi hade ätit upp precis började det regna. Vi satt på en innergård här på hotellet ungefär så alla drog sig mot kanterna där det fanns tak.. Jag gick för att se var Johan hade tagit vägen (han hade tydligen börjat blöda näsblod) och så råkade jag också fastna här uppe på tredje våningen här där vårt rum ligger. Vi satt på en kudde utanför och kollade på åskan! Har aldrig sett det blixtra så mycket på samma gång i hela mitt liv. Jättefint! Naturens eget fyrverkeri. Till slut lyckades Daniel och Sofi också hitta upp till oss och så satt vi och myste tillsammans till tolvslaget, då alla andra gick till ett torg (och dom såg inga fyrverkerier) och vi gick upp en trappa till en terrass och vi såg hur mycket fyrverkerier som helst! Sen var det bara att sova (min favoritsäng på hela resan. Den är nog 70 eller 80 bred dock, ganska hård. Men jättemjuka lakan och inte flera kilo filtar på lakanen, bara en tunn en. Mycket mysigt).

Idag vaknade vi en kvart efter att frukosten hade börjat, och det var tur att vi gick ner så det blev någon. I övrigt ska det nog regna hela dagen, och eftersom det är 1 januari så är allting stängt. Så det finns ingenting att göra. Vi tänker ändå ta en sväng i staden (vi måste ju hitta någonstans att äta), och så tänkte vi sortera våra bilder lite, så det blir lättare att veta vilka vi ska visa på ”jul” när vi kommer hem.

Kram på er! :D

Uyuni

Uyuni. Världens största saltöken. Sjukt coolt. Tänk er ett jättestort hav (stort som Skåne ungefär) täckt med is, fast isen är inte is, det är salt! Det finns små öar i saltet också, bland annat en som vi var på som är täckt med kaktusar som är flera hundra år gamla. Det har varit en stor sjö förr i tiden, som har torkat.

Vid ett annat ställe vi stannade till på såg jag en annan turist lägga sig ner på isen och slicka på den, där bilarna precis hade kört. Blä.

Och hemma klagar folk på att vägarna är saltade ;)Här kör bilarna direkt på saltet (ja inte alla förstås) och på vissa ställen i saltvatten! Det mår dom nog bra av!

Synd bara att jag inte mådde helt tiptop. Jag är genomförkyld nämligen, men det blir nog bättre i övermorgon när vi åker neråt mot Argentina och staden Salta. Vad skönt det ska bli att kunna andas ordentligt!

I alla fall, det gick att ta väldigt häftiga bilder i saltöknen, ni ska få se såsmåningom, om det går att ladda upp. Om man lägger sig ner på saltet så får man vita fläckar på kläderna  :P Tur att jag inte är så rädd om mina kläder. (Mina jeans börjar ändå gå sönder så)

Hotellet vi bodde på däremot är nog det sämsta jag ar bott på. Dock fick nog Johan och jag det bästa rummet. Man fick banka igen dörren för att den skulle gå att stänga. Vissa fick smutsiga lakan, våningsängar lutade, lysen funkade inte och toadörrar gick inte att stänga. Det var också en tjej som mådde dåligt när alla vi andra åkte ut till saltöknen. Hon blev inlåst på hotellet i sju timmar ungefär, utan vatten eller mat, och hennes dörr gick inte att låsa upp för det var trasigt. Folket som festade hade också sjukt svårt att komma in på hotellet också, så dom var utelåsta och vi var inlåsta. Känns ju sådär säkert om det skulle börja brinna eller något. Vi skulle egentligen till en tågkyrkogård också, men eftersom jag mådde så dåligt hoppade vi av vid hotellet. Det var då tjejen var inlåst och vi utelåsta. Tur att Marco (vår reseledare) också hoppade av vid hotellet, för han visste var han skulle ringa, och vi tror att han skällde ut personalen. Tveksamt om rosa bussarna någonsin kommer bo där igen..

Nu är vi i alla fall i Potosi igen, för två nätter. Får se vad vi hittar på. Försöker bli frisk tror jag! Tjosan.

Potosi

Vi är nu i världens högst belägna stad. Potosi. Om ungefär en kvart beger vi oss mot Uyuni, där världens största saltöken ligger. Efter det kommer vi tillbaka hit till Potosi för ytterligare två nätter. Sen, äntligen, åker vi neråt, bort från den höga höjden. Slippa ha svårt att andas och ont i magen, och vara yr i huvudet. Snart så! Men då kommer vi ha ett bushcamp, på pappas födelsedag tror jag. :P Då blir det varmare också.

Jobbigt att blogga från telefonen så det blir inte mer just nu. Kram på er!

God jul!

Vi sitter på ett svenskägt cafe, ägaren är en tidigare rosabussmatansvarig, och väntar på lunch. Pasta. Dricker milkshake och jordgubbsfrappes. Internet här funkar väldigt bra faktiskt. Synd att jag har väldigt ont i magen från och till bara, men det går över. Är bara i små stunder så det går nog bra.

Vi har gått omkring en sväng idag och köpt paketpapper och tejp. Så det ska slås in paket efter lunchen. Jag försöker rimma på paketet också, men det är jättesvårt! Vi ska också låna Sofi och Daniels dusch, för i vår pirrar det i fingrarna när man ska vrida på vattenkranarna. Det känns ju sådär. Så den ska vi inte använda! Ni behöver inte vara oroliga.

Ikväll blir det julbord och julklappsbyte. Hoppas det blir mysigt. Jag saknar hemma lite faktiskt, vill också öppna paket med familjen och ha snö och mörkt och mysigt. Här är det strålande sol, nästan klarblå himmel och ganska varmt ändå. Vi är ganska högt upp (3640möh tror jag) så det blir inte så jättevarmt.

Igår köpte jag nagellackborttagningsmedel, så nu försvann mitt fula nagellack. Ska måla med glittrigt sen. :)

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer, så det får vara. Men jag saknar er där hemma. Puss och kram!